Telefon 70 11 47 11   Mandag til fredag kl. 9-17

Derfor er jeg rejseleder hos Riis Rejser


Dygtige rejseledere er en mærkesag for Riis Rejser. Hvis de så også er glade for at arbejde for os, går tingene bare op i en højere enhed! En af vores mest erfarne rejseledere fortæller:

"Jeg husker tydeligt min første tur som rejseleder. Året var 1971, og jeg var meget stolt af at skulle rejse helt til Østrig med en gruppe pensionister. Bussen, der var splinterny, brød sammen efter 10 kilometers kørsel. Faktisk havde vi slet ikke samlet den første rejsedeltager op, og stoltheden var blevet afløst af nervøsitet omkring, hvad det dog var, jeg havde indladt mig på! Vi fik i øvrigt en rigtigt god tur ud af det!

Jeg kørte en tur for et norsk rejsebureau i midten af 70’erne. Vi havde været på en 14-dages rejse til Østrig, og på hjemvejen havde vi vores sidste overnatning i Hamborg. Selvfølgelig skulle nattelivet udforskes, så der var spadseretur på Sct. Pauli om aftenen. Her skete det værste, der kan ske for en rejseleder: Jeg mistede en gæst! Pludselig var han væk, og selv om både jeg og chaufføren og senere politi, taxa og hoteldirektøren ledte efter ham, var han forsvundet. Næste morgen skulle vi køre fra Hamborg klokken 9, og da var gæsten stadig ikke dukket op! Vi blev lidt forsinkede, fordi jeg skulle tale med hotellet om, hvordan de skulle reagere, hvis gæsten dukkede op. 10 minutter over 9 standsede en taxa med hvinende bremser uden for hotellet, og ud steg gæsten. Steg og steg er måske så meget sagt, men ud kom han da. Det viste sig, at han, der var eneboer langt ude på det norske fjeld, havde haft 25.000 kr. med til denne aften (og nat), og de var brugt rub og stub. Han sov hele vejen til Frederikshavn, og jeg er sikker på, at det var med et smil på læben.

I 2011 kunne jeg fejre 40 års jubilæum som rejseleder, og rejserne er på mange måder forandrede, men respekten for det uventede, der altid kan dukke op, er der stadig. Og alligevel ser jeg frem til hver eneste rejse.

Engang troede jeg, at jeg havde fået dieselolie i blodet, men efterhånden er jeg sikker på, at det, der hver gang trækker i mig, er mødet med glade og forventningsfulde mennesker. Hver enkelt rejsedeltager er unik i sine forventninger til rejsen, og det er min opgave at sørge for, at alle vender hjem med en god oplevelse.

For mig er det at rejse blevet almindeligt, men ”mine” gæster har måske set frem til at få årets oplevelse i selskab med andre glade rejsende. Det er en udfordring, der hver gang stiller store krav, og det er dét, der gør enhver rejse til en udfordrende oplevelse.

I starten af min karriere som rejseleder blev vi ofte sendt af sted uden særligt kendskab til det rejsemål, vi skulle til. Der var en forventning om, at ”det klarer I jo nok”. Rejsebureauet havde gjort sit arbejde ved at planlægge rejsen og sælge den til rejsedeltagerne, - så måtte chauffør og rejseleder nok kunne klare at gennemføre rejsen. Når jeg i dag tager af sted på en rejse, véd jeg, at Riis Rejser hjemmefra har gjort alt, for at alle rejsedeltagere skal få en optimal oplevelse. Alle nødvendige bestillinger er foretaget, og jeg har alting med på skrift, så der ikke er noget at være i tvivl om. Det giver mig lyst til at fortsætte i mange år endnu, og jeg glæder mig allerede til den næste rejse!"

           
augean

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag tips og nyheder fra vores rejseverden.

- Inden for de næste 30 minutter
(ml. 9-17, man-fredag), eller angiv et ønsket tidsrum.

Grupperejser